Konserttiarvio Laukaa-Konnevesi lehdessä

31.1.2013

Kohta 23-vuotias Kamarikuoro Sonore koostuu keskisuomalaisista laulajista. Jäsenet ovat kotoisin Jyväskylästä, Laukaasta, Äänekoskelta, Saarijärveltä, Kars- tulasta ja Pylkönmäeltä. Kuoro on saanut esiintymiskutsun Yhdysvaltain Oregoniin. Tänä keväänä pääsiäisen aikaan toteutettava vajaan kahden viikon pituinen esiintymismatka suuntautuu Portlandiin ja Seattleen.

Kuoro esitteli osan konserttiohjelmistoaan Laukaan kirkossa viime sunnuntaina Malla Kärkkäisen johdolla. Kuoro asteli reippaasti laulaen kirkon läpi esiintymispaikalle. Heti alusta alkaen huomasi, että nyt otetaan kirkon hyvästä akustiikasta kaikki irti. Samalla aloittamisen esiintymisjännitys väistettiin taitavasti.

Ohjelmisto koostui vanhemmista ja uudemmista hengellisistä lauluista. Kuoro ryhmittyi vaihtelevasti kappaleiden sointivaatimusten mukaan. Samalla kuulijoille tarjoiltava kuulokuva vaihteli miellyttävästi. Tarkkakorvainen kuulija saattoi erottaa ylä-äänten äänenmuodostuksessa pientä vaihtelua, mutta senkaltaiset laatuongelmat oli helppo ohittaa ja antautua hyvin harjoitelleen kuoron ansiokkaaseen esittämiseen. Enemmistö laulajista oli opetellut ohjelmiston ulkoa, ja tämä epäilemättä auttoi hyvään kontaktiin johtajan ja kuoron ja toisaalta yleisön välillä.

Parhaimmillaan kuoron sointi oli kirkas ja tasapainoinen, huolimatta miesäänien lievästä aliedus- tuksesta. Puhdas sointi todentui hienolla tavalla esimerkiksi Petri Laaksosen laulussa Silloin kun en itse jaksa. Kuoro seurasi johtajansa tahtoa tarkasti, pianissimotkin olivat yhtenäiset ja herkät.

Toisaalta fortet soivat täyteläisesti, ja erityisesti niissä kuoronjohtaja antoi tilaa salin kaiulle.

Konserttiohjelmisto kaartui loppua kohti puhuttelemaan kuulijoitaan henkilökohtaisesti. Erityisen hienoa oli lopussa esitetty Jaakko Löytyn Käy Herra meitä siunaamaan, jossa kuoro johtajansa kanssa siunasi kiitolliset kuulijansa.

Kirkkoon olisi mahtunut reilusti enemmän kuulijoita. Ehkä ensi kerralla useammat uskaltautuvat suuntaamaan askeleensa kirkonmäelle kuuntelemaan hyvää musiikkia. Mikään ei korvaa oikeassa akustiikassa esitettyä elävää musiikkia. Semmoisesta musiikkielämyksestä saa uskomattoman paljon voimaa arjen aherrukseen. Kuoro esiintyy ennen Ameriikan matkaa vielä Saarijärvellä ja Suolahti-salissa 17.2. Suosittelen lämpimästi.

Tapio Kotilainen

31.1.2013